Tilläggstjänster

Blodprover

Vi kan utföra utökade provtagningar i samråd med läkare eller sjuksköterska.

Konditionstest enl Ekblo- Bak

Konditionstest på cykel är ett vedertaget sätt att beräkna kondition.

Ett cykeltest är skonsamt för kroppen, säkert att utföra och enkelt att standardisera oavsett fysisk aktivitetsnivå, kön och ålder. Konditionstestet genomförs under 8 minuter på en anpassad nivå så att deltagaren bara blir lätt andfådd. Testet beräknar maximal syreupptagning, d.v.s. ett objektivt mått på kondition. Det kan användas för att medvetandegöra konditionsnivå och motivera till förändring.

Hälkoppar

Har du ett stående jobb eller känner av hälsmärta eller vill förebygga besvären är hälkoppar ett bra alternativ för dig.

Hälkopparna formas efter dina fötter och avlastar hälkudden då den får en skål att vila i. Trycket fördelas över en större yta och hälkudden hålls kvar under hälen vilket ökar stötdämpningen på hälbenet. Materialet som används är en hårdplast med 100 % minne som värms upp och formas efter din fot och håller fortsatt formen vid belastning.

”Min hälsmärta har försvunnit helt sedan jag började att använda hälkopparna”
Mikael – 64 år

Funktionsbedömning

Funktionsbedömning är en undersökning av en persons fysiska styrkor och begränsningar vad gäller rörlighet, muskelstyrka och kondition.
Syftet med funktionsbedömningen är att med hjälp av standardiserade tester och undersökningar tidigt upptäcka funktionsnedsättningar eller risk att utveckla funktionsnedsättning i kroppens leder och muskler.

Utifrån bedömningen som görs av legitimerad fysioterapeut får den anställde råd om ev. lämplig åtgärd som exempelvis träning av rörlighet, muskelstyrka eller kondition.

Löpanalys/Spänsttest

 

Yoga

YOGA på arbetsplatsen.

Bakgrund
Världen över är yogan erkänd som ett redskap för att klara av de krav och utmaningar man har i vardagen – att utöva yoga ger ett större lugn, ökat fokus, ökar förmågan till koncentration och hälsan och välbefinnandet ökar. Aktuell forskning visar att yoga ger tydliga och mätbara resultat vid bland annat nack- och ryggproblem, huvudvärk, stressrelaterade besvär, oro och sömnsvårigheter.

Metod
Yogan består av enkla rörelser för kroppen, andningsövningar och avslappning. Vi jobbar med att mjuka upp stela och trötta muskler, öka vår kroppsmedvetenhet och lära oss känna igen kroppens signaler. Vi lär oss att slappna av och få återhämtning, både fysiskt och mentalt.

Målgrupp
Det finns inga villkor för att börja med yoga, man börjar där man är. Alla kan utöva yoga, oberoende av ålder och hälsotillstånd. Alla övningar anpassas efter utövarens förmåga, inga fysiska färdigheter krävs för att delta. Kan anpassas efter behov och utföras på plats, även utomhus. Antal tillfällen och frekvens anpassas också efter behov och önskemål.

Friskvårdsträning på Kuling

Egenträning

Du väljer att träna på egen hand och bokar in träningstid när det passar dig!

    • Träning i varmvattenbassäng (34 grader)
    • Träning i gym

Träning i grupp

Att träna tillsammans med andra ger ofta ökad motivation och glädje. Du inspireras och utvecklas och kanske får du någon nya vän som delar ditt intresse!

    • Vattengymnastik i 34-gradig bassäng
    • Cirkelträning/Pace, vi har träning både ute och inne